Έκθεση εικαστικών με τίτλο: ‘«Άγιο Όρος», από τον Παπαλουκά στον Θεοχαράκη

Ο Δήμος Καλαμάτας και ο Εικαστικός Τομέας της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης «Φάρις», σε συνεργασία με το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Μ. & Β. Θεοχαράκη, διοργανώνει έκθεση εικαστικών έργων στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας με τίτλο: ‘«Άγιο Όρος», από τον Παπαλουκά στον Θεοχαράκη’. Τα εγκαίνια της εκθέσεως θα πραγματοποιηθούν το βράδυ του Σαββάτου 6 Απριλίου 2019.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περίπου 60 έργα του Σπύρου Παπαλουκά και του Βασίλη Θεοχαράκη. Πρόκειται, κυρίως, για τοπιογραφίες από τοπία του Αγίου Όρους, θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα και τους δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι αποτελούν κορυφαίες προσωπικότητες της ελληνικής ζωγραφικής.
Η έκθεση θα αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά γεγονότα της άνοιξης στην Ελλάδα και θα προσελκύσει πλήθος φιλότεχνων, οι οποίοι θα θαυμάσουν από κοντά παραστατική ζωγραφική που αγγίζει την αφαίρεση, βασισμένη στην οργάνωση του ζωγραφικού χώρου, στη στερεά δομή της σύνθεσης, στην αρμονία των χρωμάτων και των τόνων.

Ο ΣΠ. ΠΑΠΑΛΟΥΚΑΣ

Ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892 – 1957) ήταν διακεκριμένος Έλληνας ζωγράφος, πρόδρομος της Γενιάς του 1930.
Ο Παπαλουκάς το 1909 έγινε δεκτός στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου είχε για δασκάλους τον Γεώργιο Ροϊλό και τον Γεώργιο Ιακωβίδη. Από το 1916 έως το 1921 συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι στην Académie Julien και σε άλλες σχολές καλών τεχνών.
Το 1921 επέστρεψε στην Ελλάδα και ακολούθησε τον Ελληνικό Στρατό στην Μικρά Ασία ως επίσημος εικονογράφος της εκστρατείας. Τα έργα του από αυτήν την περίοδο χάθηκαν στην καταστροφή της Σμύρνης, το 1922.
Το 1923, επισκέφθηκε το Άγιο Όρος, όπου, με τον φίλο του Στρατή Δούκα, έμεινε για έναν ολόκληρο χρόνο (Νοέμβριος 1923 – Νοέμβριος 1924), ζωγραφίζοντας το τοπίο και μελετώντας τη βυζαντινή ζωγραφική. Το 1940 διορίσθηκε σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων σε θέματα πολεοδομίας και χωροταξίας, καθώς και διευθυντής της Δημοτικής Πινακοθήκης της πόλης. Από το 1945 έως το 1951 δίδαξε μαθήματα σχεδίου στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Πέθανε στην Αθήνα το 1957, όντας αναγνωρισμένος ανάμεσα στους κορυφαίους Νεοέλληνες ζωγράφους. Μετά το θάνατό του, η Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος τον τίμησε με έκθεση των έργων του το 1976. Το Νοέμβριο του 2006, η κόρη του και μοναδική κληρονόμος του, Ασημίνα Παπαλουκά, δώρισε το σύνολο σχεδόν του έργου του στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Μ. & Β. Θεοχαράκη, του οποίου ο ιδρυτής είχε υπάρξει μαθητής του Παπαλουκά.
Ο Σπύρος Παπαλουκάς ήταν μεγάλος γνώστης των καλλιτεχνικών ρευμάτων της εποχής του, αλλά και εξίσου μεγάλος γνώστης της βυζαντινής τέχνης. Τα έργα του συνδυάζουν τον ιμπρεσιονισμό των Σεζάν, Ματίς και βαν Γκογκ με την πνευματικότητα των βυζαντινών αγιογραφιών.
Η επίσκεψή του και η διαμονή του στο Άγιο Όρος είχε μεγάλη επίδραση στο έργο του, τέτοια που ο ζωγράφος συνέχισε να δουλεύει αγιορείτικα τοπία για πολλά χρόνια κατόπιν. Εκτός από αγιογραφίες και τοπιογραφίες, ο Παπαλουκάς έφτιαξε και πορτρέτα, με πλέον χαρακτηριστικό «Το παιδί με τις τιράντες» (1925).
Η επίδραση του Παπαλουκά στους συγχρόνους του και στους μεταγενέστερους Έλληνες ζωγράφους ήταν καταλυτική, αφού με το έργο του έδειξε πως μοντέρνα τέχνη και ελληνικότητα δεν είναι έννοιες ασύμβατες.

Ο Β. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ

Ο Βασίλης Θεοχαράκης γεννήθηκε το 1930 στον Πειραιά. Παράλληλα με τις σπουδές του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου αποφοίτησε το 1957, παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής κοντά στο σπουδαίο ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά, καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Ο Θεοχαράκης παρουσίασε έργα του για πρώτη φορά το 1957, στο Διεθνές Φεστιβάλ Νέων στη Μόσχα, καθώς και στην 5η Πανελλήνια Έκθεση Ζωγραφικής στο Ζάππειο Μέγαρο.
Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Επίσης, έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τις Η.Π.Α. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα (Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Μουσείο Βορρέ, Πινακοθήκη Πιερίδη, Πινακοθήκη Ρόδου, Πινακοθήκη Κυκλάδων, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Υπουργείο Πολιτισμού, Υπουργείο Εξωτερικών, Εθνική Τράπεζα, Εμπορική Τράπεζα και Alpha Bank) και στο εξωτερικό.
Το ζωγραφικό έργο του έχει επανειλημμένα αποσπάσει τις ευμενέστερες κριτικές τεχνοκριτικών και ιστορικών της τέχνης. Τελευταίο επίτευγμά του είναι το «Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη». Έχει τιμηθεί από τη Γαλλική Δημοκρατία με τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής και από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως με τον τίτλο του Άρχοντα Χαρτουλάριου.

Πηγή: Δήμος Καλαμάτας




x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την Πολιτική Cookie.

ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΡΝΟΥΜΕ Κέντρο απορρήτου Ρυθμίσεις απορρήτου Μάθετε περισσότερα σχετικά με την πολιτική Cookie