Πρόστιμα σε Δήμους της Μεσσηνίας και Περιφέρεια Πελοποννήσου για τις χωματερές

Με ανακοίνωση του Υπουργείου Εσωτερικών, γνωστοποιείται ότι επιβάλλονται πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε πολλούς Δήμους και Περιφέρειες, αλλά την περίοπτη θέση στον κατάλογο των προστίμων έχει η Περιφέρειά μας και οι Δήμοι της Πελοποννήσου, που έχουν εν λειτουργία χωματερές ή επαναλειτουργούν χωματερές, οι οποίες έχουν αποκατασταθεί.

Με το πρόστιμο επιβαρύνονται κατά 60% η Περιφέρεια και κατά 40% ο Δήμος.

Τα πρόστιμα θα εισπράττονται με αφαίρεση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους.

Ποιοι δήμοι θα πληρώσουν;

Ποιοι δήμοι θα πληρώσουν; Ολοι οι δήμοι οι οποίοι λειτουργούσαν τις 290 παράνομες χωματερές για τις οποίες καταδικαστήκαμε από το Ευρωδικαστήριο στις 2 Δεκεμβρίου 2014. Στον επιμερισμό που πραγματοποίησαν τα υπουργεία, το ανωτέρω ποσό που θα καταβάλει ο κάθε ΟΤΑ είναι 320.000 ευρώ ανά παράνομη χωματερή (80.000 ευρώ ως «συμμετοχή» στο κατ’ αποκοπή πρόστιμο και από 80.000 ευρώ για κάθε εξάμηνο που η χωματερή παρέμενε ενεργή). Κάποιοι δήμοι βέβαια είχαν περισσότερες από μία. Για παράδειγμα, όταν καταδικάστηκε η χώρα μας:

• Ο Δήμος Τρίπολης διέθετε οκτώ παράνομες χωματερές, στα δημοτικά διαμερίσματα Κορυθίου, Μαντίνειας, Σκιρίτιδας, Τεγέας, Φαλάνθου (2), Τρίπολης και Λεβιδίου.

• Ο Δήμος Αργους – Μυκηνών διέθετε επτά παράνομες χωματερές· τρεις στις Μυκήνες και από έναν στα δημοτικά διαμερίσματα Κουτσοποδίου, Λέρνας, Αλέας και Αχλαδόκαμπου.

• Ο Δήμος Μεσσήνης διέθετε επτά παράνομες χωματερές (Αιπείας, Ανδρούσης, Αριστομένους, Ιθώμης, Μεσσήνης, Πεταλιδίου, Τρικόρφου).

• Από έξι χωματερές διέθεταν οι Δήμοι Σιντικής Σερρών, Κορινθίων.

• Από πέντε χωματερές οι Δήμοι Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Γορτυνίας Αρκαδίας, Ευρώτα Λακωνίας, Τριφυλλίας Μεσσηνίας.

• Από τέσσερις χωματερές οι Δήμοι Πέλλας, Αριστοτέλη Χαλκιδικής, Ερμιονίδας Αργολίδας, Σπάρτης.

• Από τρεις χωματερές οι Δήμοι Νάουσας Ημαθίας, Αμφίπολης Σερρών, Νέας Ζίχνης Σερρών, Βόλβης Θεσσαλονίκης, Νότιας Κυνουρίας Αρκαδίας, Επιδαύρου Αργολίδας, Πύλου – Νέστορος Μεσσηνίας, Χαλκιδέων, Ικαρίας, Τήνου.

Να σημειωθεί ότι στις περιφέρειες Πελοποννήσου και Αττικής, οι δήμοι θα πληρώσουν το 40% του προστίμου και το υπόλοιπο 60% η Περιφέρεια (στην Αττική ΕΣΔΝΑ), καθώς σε αυτές είχε μεταβιβαστεί η ευθύνη για το κλείσιμο και την αποκατάσταση των χωματερών. Επομένως, το «βάρος» ειδικά για τους πολυπαραβάτες δήμους της Πελοποννήσου θα είναι πιο ελαφρύ. Το πρόστιμο είναι επίσης μισό αν η χωματερή είχε κλείσει αλλά δεν είχε αποκατασταθεί και μηδενίζεται όταν κλείσει η υπόθεση.

Το ερώτημα βέβαια είναι αν τελικά θα υπογράψει την απόφαση καταλογισμού ο υπουργός Εσωτερικών, ή θα επιλέξει… να την αφήσει για τον διάδοχό του, όπως οι πέντε προκάτοχοί του από το 2012.

Ξαναχρησιμοποιούν κλειστούς ΧΑΔΑ

Στις 41 ανέρχονται σήμερα οι παράνομες χωματερές. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι 21 από αυτές είναι χωματερές που έκλεισαν και έχουν αποκατασταθεί, αλλά… επαναχρησιμοποιούνται· οι 17 εξ αυτών στην Πελοπόννησο. Πολλές ακόμα «ξεφυτρώνουν» ανά διαστήματα σε διάφορα σημεία της χώρας, όχι πλέον όπως στο παρελθόν, αλλά ως περιστασιακός χώρος απόθεσης: κοινώς, όπου βολεύει.

Σύμφωνα με τον επίσημο κατάλογο του υπουργείου Περιβάλλοντος, σήμερα σε λειτουργία παραμένουν 20 χωματερές: οι οκτώ στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, οι πέντε στην Πελοπόννησο, οι τρεις στη (νησιωτική) Αττική, οι δύο στο Βόρειο Αιγαίο και από μία στη Στερεά Ελλάδα και στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη.

Σε αυτές πρέπει να προστεθούν οι 21 που έκλεισαν και αποκαταστάθηκαν, αλλά, ελλείψει νόμιμων χώρων διάθεσης, οι δήμοι αποφάσισαν να τις ξαναχρησιμοποιήσουν: οι 17 βρίσκονται στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, οι δύο στη Στερεά Ελλάδα και από μία στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Δυτικής Ελλάδας. Τέλος, ο κατάλογος περιλαμβάνει και 33 χωματερές που έκλεισαν, αλλά δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί: οι εννέα στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, οι επτά στην Αττική, οι πέντε στην Πελοπόννησο, οι τέσσερις στην Κεντρική Μακεδονία, οι τρεις στη Στερεά Ελλάδα, από δύο στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και στη Δυτική Ελλάδα και μία στα νησιά του Ιονίου.

Αυτές είναι οι «επίσημες» χωματερές, δηλαδή όσες βασίζονται στον κατάλογο της ευρω-καταδίκης του 2014. Εκτοτε και δεδομένης της πίεσης που έχει ασκηθεί για το κλείσιμο των παλαιών χωματερών, ορισμένοι δήμοι προχωρούν στη δημιουργία νέων, επιλέγοντας μια διαφορετική οδό: εγκαταλείπουν τα σκουπίδια σε διαφορετικά σημεία κάθε φορά, μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα. Ανάλογες καταγγελίες φθάνουν συνεχώς στα υπουργεία, στους επιθεωρητές Περιβάλλοντος, σε περιφέρειες με μεγάλο πρόβλημα και σε μη κυβερνητικές οργανώσεις. Να σημειωθεί ότι την περίοδο αυτή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μελετά καταγγελία για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Τρίπολη, με την υπόθεση να βρίσκεται ένα βήμα πριν από την έναρξη της διαδικασίας που οδηγεί στο Ευρωδικαστήριο.

Στο Δήμο Καλαμάτας δεν υπάρχει καταλογισμός προστίμου.

Με πληροφορίες από kathimerini.gr , kalamata.gr




x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την Πολιτική Cookie.

ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΡΝΟΥΜΕ Κέντρο απορρήτου Ρυθμίσεις απορρήτου Μάθετε περισσότερα σχετικά με την πολιτική Cookie