Κατά πλειοψηφία το δασικό νομοσχέδιο με ρυθμίσεις για αγρότες

Με τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλο, να μιλά για την ανάγκη μιας κοινής προσπάθειας ώστε να υλοποιηθεί εύρυθμα το έργο των δασικών χαρτών και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να εκφράζουν ενστάσεις και αντιρρήσεις, το νομοσχέδιο, που τροποποιεί διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ώστε να ολοκληρωθούν οι δασικοί χάρτες, ψηφίστηκε την Τρίτη 11 Απριλίου από την πλειοψηφία της Βουλής.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταψήφισαν την αρχή του νομοσχεδίου, υπερψήφισαν ωστόσο ορισμένα άρθρα του και τροπολογίες που εντάχθηκαν σε αυτό.

«Η επόμενη μέρα είναι μπροστά στην ελληνική διοίκηση, στην ελληνική Πολιτεία και στο ελληνικό Κοινοβούλιο καθώς απαιτείται πολύ μεγάλη προσπάθεια για την υλοποίηση ενός σημαντικού έργου που παρά τις αρχικές αντιδράσεις τώρα έχει υποστήριξη από τον πολιτικό κόσμο και το σύνολο των επιστημονικών ιδρυμάτων», ανέφερε στην τελική τοποθέτησή του ο κ. Φάμελλος.

Ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα της ειδικής αγορήτριας του ΚΚΕ, Διαμάντως Μανωλάκου, διαβεβαίωσε ότι το νομοσχέδιο είναι προσανατολισμένο στον γεωργικό κόσμο και διευκρίνισε ότι μόνο για την γεωργική χρήση επιτρέπονται οι παρεμβάσεις.

Όπως παρατήρησε ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος, ο αγροτικός κόσμος περιμένει τις ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες καθυστέρησαν, αλλά τώρα που η δέσμευση της κυβέρνησης για νομοθέτηση του έργου, ξέρουν όλοι σε πιο περιβάλλον κατατίθενται οι αντιρρήσεις και διαμορφώνονται οι δασικοί χάρτες. Όπως ενημέρωσε, εξάλλου, μετά την δημοσίευση του νόμου, θα υπάρξει επαρκής χρόνος πληροφόρησης για όλες τις ρυθμίσεις. Αφού ο κ. Φάμελλος ανέφερε ότι ενσωματώθηκαν προτάσεις των κομμάτων και ακούστηκαν τα προβλήματα, ανακοίνωσε ότι αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί μέσω της κοινής Διυπουργικής ομάδας έργου, που λειτουργεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος.

«Οφείλουμε όλοι να συμβάλλουμε σε μια ισχυρή δράση πληροφόρησης, ήτοι σημαίνει να ενημερώνουμε τον κόσμο ότι οι δασικοί χάρτες αποτελούν βασικό στοιχείο δημοκρατικής λειτουργίας και δίκαιης λειτουργίας της Πολιτείας μας και πρέπει να προχωρήσουμε στην εφαρμογή τους» απηύθυνε πρόσκληση προς όλες τις πολιτικές δυνάμεις.

Σειρά τροπολογιών

Στο νομοσχέδιο ψηφίστηκαν και οι τροπολογίες για:

– Παράταση έως 30/6/2017 της λήξης της προθεσμίας υποβολής της δηλώσεως της περιουσιακής κατάστασης του 2016

– Την καθιέρωση ως καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δηλώσεων φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων η 30η Ιουνίου (αντί για 30 Απριλίου) και άλλες διατάξεις φορολογικού χαρακτήρα.

– Παράταση κατά ένα μήνα της καταβολής της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος για τα νομικά πρόσωπα και μείωσης του αριθμού των δόσεων από οκτώ σε έξι

– Παράταση χρηματικών ενταλμάτων για το τρέχον οικονομικό έτος κατά ένα μήνα μετά τη λήξη τους

– Την παροχή της δυνατότητας σε δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων που έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους να καταβάλλουν μόνο ένα μέρος των ετήσιων τελών κυκλοφορίας ανάλογα με το διάστημα που θέλουν να άρουν την ακινησία του οχήματος. Έτσι, για την άρση της ακινησίας του ΙΧ για ένα μήνα θα πρέπει να καταβάλουν τα 2/12 του κόστους των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, για 3 μήνες τα 4/12 των τελών, ενώ για το όποιο υπόλοιπο διάστημα τα δωδέκατα που απομένουν συν 2/12.

– Συμπλήρωση συγκεκριμένων διατάξεων του ν.4067/20012 (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός)

– Την τροποποίηση των διατάξεων του ν.4389/2016 και την ρύθμιση εκ νέου θεμάτων σχετικά με τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της Α.Δ.Μ.Η.Ε Α.Ε. από τη Δ.Ε.Η. Α.Ε..

– Την αντικατάσταση και συμπλήρωση διατάξεων σχετικά με την παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού κ.λπ.

Επίσης με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, ξεκαθαρίζεται ότι για την ένταξη των αγροτών στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ θα λαμβάνεται υπόψη μόνο το ποσό των επιδοτήσεων που αφορούν το έτος 2016. Η ρύθμιση αυτή, κρίθηκε αναγκαία καθώς χιλιάδες αγρότες αντιμετώπιζαν πρόβλημα αφού, λόγω αναδρομικών επιδοτήσεων που έλαβαν το 2016 για το 2015 και τα προηγούμενα έτη εμφανίζονταν να υπερβαίνουν το όριο το 5.000 ευρώ που απαιτεί η ένταξή τους στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ.

Τέλος, υπερψηφίστηκε απ’ όλα τα κόμματα (πλην του ΚΚΕ), η τροπολογία σύμφωνα με την οποία μεταβιβάζεται η απόφαση για έγκριση των υψομετρικών μελετών για γήπεδα άνω των 15.000 θέσεων, στο υπουργείο Υποδομών. Έτσι, με την ρύθμιση αυτή, το θέμα που αφορά τα οδικά έργα γύρω από το γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια μεταφέρονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο υπουργείο Υποδομών.

Εξαγορά εκχερσωμένων εκτάσεων σε 100 μηνιαίες δόσεις

Όσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου του υπ. Περιβάλλοντος με τίτλο «Τροποποιήσεις διατάξεων της δασικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», μεταξύ άλλων προβλέπει την απλοποίηση των αιτήσεων εξαγοράς εκχερσωμένων εκτάσεων, τη μείωση του κόστους εξαγοράς και τη δυνατότητα εξόφλησης σε εκατό δόσεις, ενώ δίνει το δικαίωμα ύπαρξης κατασκευών που εξυπηρετούν τις γεωργικές δραστηριότητες σε αυτές τις εκτάσεις.

Αναλυτικότερα, με το λόγω σχέδιο νόμου, τροποποιούνται – συμπληρώνονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας (κατά βάση ο ν.998/1979, όπως ισχύει) και ρυθμίζονται λοιπά συναφή θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ειδικότερα:

Ι.α. Προβλέπεται ότι, η υποχρέωση του δικαιούχου της επέμβασης σε δασική περιοχή εμβαδού έως και τεσσάρων (4) στρεμμάτων συνίσταται μόνο στην καταβολή δαπάνης για την υλοποίηση της αναδάσωσης.

β. Σε περίπτωση μη εξεύρεσης έκτασης προς αναδάσωση ή δάσωση, ο δικαιούχος της επέμβασης προβαίνει εναλλακτικά σε εργασίες βελτίωσης ή και προστασίας των υποδεικνυόμενων από τη δασική υπηρεσία εκτάσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα. (άρθρο 1)

2.α. Επιτρέπεται εντός των οριζόμενων εκτάσεων, που διέπονται από τη δασική νομοθεσία και έχουν διατεθεί για γεωργική καλλιέργεια, να κατασκευάζονται έργα που εξυπηρετούν ανάγκες αυτής (δεξαμενές νερού, γεωτρήσεις, μετρητές Δ.Ε.Η., υπόστεγα κ.λπ.).

β. Εισάγονται τροποποιήσεις και προσθήκες της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τις δασικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική χρήση, πριν την ισχύ του Συντάγματος του 1975 και διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα. Μεταξύ άλλων:

i) Ορίζεται, εφεξής, το τίμημα εξαγοράς των ανωτέρω εκτάσεων από τους καλλιεργητές αυτών στο % της αντικειμενικής αξίας ή της αγοραίας αξίας, όπου δεν έχει καθοριστεί αντικειμενική αξία (σήμερα το εν λόγω τίμημα ορίζεται στο ιΛ της εν λόγω αξίας).

ii) Παρέχεται η δυνατότητα στους καλλιεργητές των ανωτέρω εκτάσεων να:

αα) καταβάλλουν το τίμημα εξαγοράς σε εκατό (100) κατ’ ανώτατο όριο, μηνιαίες δόσεις ύψους τριάντα (30) ευρώ κατ’ ελάχιστον (σήμερα η εν λόγω δυνατότητα παρέχεται σε τέσσερις (4) εξαμηνιαίες άτοκες δόσεις),

ββ) ζητήσουν την έκδοση της προβλεπόμενης απόφασης έγκρισης επέμβασης, σε περίπτωση που δεν επιθυμούν την κατά τα ανωτέρω εξαγορά.

iii) Οι προαναφερόμενοι καλλιεργητές υποχρεούνται, μετά την έκδοση της απόφασης έγκρισης είτε της εξαγοράς, είτε της επέμβασης, να υποβάλλουν δήλωση στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (Ο.Σ.Δ.Ε.), σύμφωνα με τα οριζόμενα. (άρθρο 2)

3.α. Στις επιτρεπόμενες εντός δασικών, δημόσιων χορτολιβαδικών και των οριζόμενων βραχωδών εκτάσεων εγκαταστάσεις, περιλαμβάνονται εφεξής και οι χερσαίες εγκαταστάσεις μονάδων υδατοκαλλιέργειας με τις συνοδευτικές και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις αυτών.

β. Αίρεται η απαγόρευση εγκατάστασης των επιτρεπόμενων μονάδων σε δάση και δασικές εκτάσεις εντός ή πέριξ τουριστικών περιοχών ή λουτροπόλεων ή πέριξ αρχαιολογικών εν γένει χώρων.

γ. Επιτρέπεται η κατασκευή εγκαταστάσεων και υποδομών αστεροσκοπείων ιδιοκτησίας του δημοσίου, ν.π.δ.δ. ή άλλων φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των συνοδών έργων αυτών (έργα οδοποιίας), σε δάση, δασικές και δημόσιες χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις.

Υφιστάμενες εγκαταστάσεις και υποδομές των ανωτέρω φορέων, υποχρεούνται, εντός της τασσόμενης προθεσμίας, να λάβουν σχετικές εγκρίσεις ή πράξεις. Κατά την διάρκεια της εν λόγω προθεσμίας αναστέλλεται η έκδοση και εκτέλεση τυχόν εκδοθεισών διοικητικών πράξεων αποβολής, επιβολής διοικητικών προστίμων κ.λπ..(άρθρο 3)

4. Τροποποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στις εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση κατά το διάστημα από 11/6/1975 έως 7/3/2007 χωρίς άδεια από τη δασική υπηρεσία και διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

α. Επιτρέπονται εντός των ανωτέρω εκτάσεων, να κατασκευάζονται έργα που εξυπηρετούν ανάγκες της γεωργικής καλλιέργειας (δεξαμενές νερού, γεωτρήσεις, μετρητές Δ.Ε.Η., υπόστεγα κ.λπ.).

β. Οι κάτοχοι-καλλιεργητές των προαναφερόμενων εκτάσεων υποχρεούνται στην καταβολή, εκτός του προβλεπόμενου (άρθρο 45 παρ.8 του ν.998/1979) χρηματικού ανταλλάγματος και αντισταθμιστικής δαπάνης, προκειμένου να υλοποιηθεί η δάσωση ή η αναδάσωση. Το οριζόμενο συνολικό τίμημα (αντάλλαγμα χρήσης και δαπάνη αναδάσωσης) μπορεί να αναπροσαρμόζεται με κ.υ.α. και καταβάλλεται σε μηνιαίες δόσεις, των τριάντα (30) ευρώ, κατ’ ελάχιστον, έκαστη. Το ποσό της δαπάνης αναδάσωσης κατατίθεται υπέρ του Πράσινου Ταμείου και διατίθεται αποκλειστικά για τον επιδιωκόμενο σκοπό. Μετά την εξόφληση του προαναφερόμενου ανταλλάγματος εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη αλλαγής χρήσης της έκτασης, με υπουργική απόφαση και σύμφωνα με τα οριζόμενα, η οποία μεταγράφεται στο οικείο Υποθηκοφυλακείο ή καταχωρείται στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο ατελώς. Για τη μεταβίβαση της χρήσης των εν λόγω εκτάσεων εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί κτήσης ακινήτου με σύμβαση και για τη μεταγραφή στο οικείο Υποθηκοφυλακείο ή την καταχώριση στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο της σχετικής πράξης καταβάλλονται μόνον τα πάγια τέλη του άρθρου 17 παρ. 1 του ν.3226/2004, αξίας εννέα (9) ευρώ.

γ. Κατ’ εξαίρεση της κείμενης σχετικής νομοθεσίας, για τις ανωτέρω εκτάσεις για τις οποίες αποδεικνύεται ότι είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ, αντί της απαιτούμενης οικονομοτεχνικής μελέτης, συντάσσεται σχετική γνωμοδότηση από την αρμόδια δασική αρχή, κατά τα οριζόμενα. Για τις εν λόγω εκτάσεις, επίσης, αρκεί, αντί της έκδοσης πράξης χαρακτηρισμού, η διαπίστωση από την δασική υπηρεσία της μορφής που είχε η έκταση πριν από την εκχέρσωση, προκειμένου να υπολογισθεί το αντάλλαγμα χρήσης.

δ. Αναστέλλεται:

i) η λήψη και εφαρμογή διοικητικών πράξεων και πρωτοκόλλων για την προστασία των προαναφερόμενων εκτάσεων κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα,

ii) η κήρυξη των αιτούμενων εκτάσεων ως αναδασωτέων κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα. (άρθρο 4)

5.α. Ορίζεται ότι, για τις επιτρεπόμενες επεμβάσεις σε δάση, δασικές εκτάσεις και στις δημόσιες εκτάσεις των οριζόμενων χορτολιβαδικών και βραχωδών ή πετρωδών εκτάσεων σε ημιορεινά, ορεινά και ανώμαλα εδάφη απαιτείται η έκδοση πράξης χαρακτηρισμού ή ο απεικονιζόμενος χαρακτήρας/μορφή στον δασικό χάρτη, κατά περίπτωση.

β. Παρέχεται η δυνατότητα πρόσληψης, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, προσωπικού συγκεκριμένων ειδικοτήτων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, από την «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση» (Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε.), για την υποστήριξη του έργου της Διεύθυνσης Δασών, εφόσον έχει γίνει η σχετική πρόβλεψη της δαπάνης μισθοδοσίας στον εκάστοτε προϋπολογισμό της Εταιρείας. Οι εν λόγω συμβάσεις συνάπτονται από την ανωτέρω εταιρεία κατόπιν σχετικής κ.υ.α., σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και απαγορεύεται η μετατροπή αυτών σε αορίστου χρόνου. Το προαναφερόμενο προσωπικό δύναται να διατίθεται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις με υπουργική απόφαση, ανάλογα με τις κατά περίπτωση ανάγκες.

γ. Οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με την επεξεργασία των αντιρρήσεων επί των δασικών χαρτών και την κύρωση αυτών δεν εφαρμόζονται σε εκτάσεις που αποτελούσαν δάση, δασικές ή χορτολιβαδικές εκτάσεις κατά το παρελθόν και κατά το παρόν καλλιεργούνται γεωργικά ή δενδροκομικά και περιλαμβάνονται στο ΟΣΔΕ, εφόσον πληρούνται οι τιθέμενες προϋποθέσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

δ. Παρατείνεται το χρονικό διάστημα υποβολής αντιρρήσεων κατά των δασικών χαρτών στις οριζόμενες περιπτώσεις, προκειμένου να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος στους δικαιούχους να υποβάλλουν τα απαραίτητα αιτήματα.

ε. Ορίζεται ότι, η αρμοδιότητα των Επιτροπών Δασολογίου για τον ειδικότερο χαρακτηρισμό περιοχών δασικού χαρακτήρα, αφορά στον χαρακτηρισμό των περιοχών που περιλαμβάνονται στον αναρτημένο δασικό χάρτη αντί του κυρωμένου που ισχύει.

στ. Εξαιρούνται της θεώρησης και κύρωσης δασικών χαρτών, οι περιοχές οικιστικής πύκνωσης (άρθρο 23 παρ. 4 του ν. 3889/2010), εφόσον αυτές έχουν υποδειχθεί από τις τεχνικές υπηρεσίες των οικείων ο.τ.α.. Η εν λόγω εξαίρεση ισχύει έως τη λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων του αναρτημένου δασικού χάρτη. Οι σχετικές εκκρεμείς αντιρρήσεις θεωρούνται ως μη υποβληθείσες και το ειδικό τέλος που έχει καταβληθεί, επιστρέφεται στους δικαιούχους. (άρθρο 5)

6. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τους αγρούς που άλλαξαν μορφή (εκτάσεις που εντάσσονται στην ανωτέρω κατηγορία και το καθεστώς που τη διέπει κ.λπ.), καθώς και ζητήματα εννοιολογικού προσδιορισμού των πεδινών χορτολιβαδικών εκτάσεων. (άρθρο 6)

7.α. Διευκρινίζεται ότι, στους δασικούς υπαλλήλους, οι οποίοι διανυκτερεύουν στην ύπαιθρο για την εξυπηρέτηση της δασοπροστασίας, καταβάλλεται ολόκληρο το προβλεπόμενο από την κείμενη νομοθεσία (άρθρο 2 υποπαράγραφος Δ.9. άρθρο 11 παρ. 1, ν. 4336/2015), ποσό της ημερήσιας αποζημίωσης (40 ευρώ), με ανώτατο όριο τις σαράντα πέντε (45) διανυκτερεύσεις ετησίως.

β. Θεωρούνται νόμιμες οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί για την καταβολή της εν λόγω αποζημίωσης, από 01.01.2016 έως την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων διατάξεων. (άρθρο 7)

8. Αναγνωρίζεται στο Δήμο Ιωαννιτών, από το Ελληνικό Δημόσιο, το δικαίωμα πλήρους κυριότητας, νομής και κατοχής επί των ειδικότερα περιγραφόμενων γεωτεμαχίων και προβλέπεται σχετική ατελής καταχώριση στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο. (άρθρο 8)

9.α. Τροποποιούνται οι διατάξεις του ν. 4067/2012 (άρθρο 36 παρ. 7) σχετικά με την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και προβλέπεται η απαλλαγή των δικαιούχων (πολύτεκνοι και δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου) από τις χρεώσεις ΥΚΩ για το σύνολο των καταναλώσεων αυτών. (Κατά τα ισχύοντα, οι απαλλαγές αυτές αφορούν μόνο στις καταναλώσεις ημέρας). Τίθεται, ως ανώτατο όριο της εν λόγω απαλλαγής, η τετραμηνιαία κατανάλωση που ισχύει για κάθε κατηγορία δικαιούχων, ρ. Ρυθμίζονται θέματα έναρξης εφαρμογής των προτεινόμενων διατάξεων. (άρθρο 9)

10. Τροποποιούνται οι διατάξεις του ν. 4414/2016 (άρθρο 3 παρ. 11 και 12) και παρατείνεται κατά έξι (6) μήνες (μέχρι 31.12.2018 αντί 30.06.2018 και μέχρι 30.06.2019 αντί 31.12.2018) η χρονική περίοδος, κατά την οποία μπορούν να τεθούν σε λειτουργία οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., για την καταβολή των σχετικών αποζημιώσεων των κατόχων αυτών και για την εξαίρεση αυτών από την υποχρέωση συμμετοχής στην ανταγωνιστική διαδικασία, αντίστοιχα, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 10)

Για περισσότερα δείτε εδώ το νομοσχέδιο, τα συνοδευτικά έγγραφα και τα πρακτικά των συζητήσεων όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Βουλής: 




x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδέχεστε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την Πολιτική Cookie.

ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΡΝΟΥΜΕ Κέντρο απορρήτου Ρυθμίσεις απορρήτου Μάθετε περισσότερα σχετικά με την πολιτική Cookie